به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بررسی قیمتها در خصوص خودروهای پرتیراژ و پرمتقاضی داخلی اختلاف قیمت ۳۰ تا حتی ۸۰ میلیونی کارخانهای و بازار را در برخی موارد نشان میدهد.
کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی این موضوع عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان است. به گفته آنان، وقتی شرکتها نتوانند نیاز بازار را تامین کنند، عدهای سودجو برای خرید هجوم میآورند.
آنان درخصوص قیمت بالای این روزهای پراید عنوان میکنند هر کالایی در بازار کم باشد ارزش زیادی مییابد و همین موضوع درخصوص پراید نیز صدق میکند.
"سعید موتمنی"، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو پایتخت به ایرنا گفت: وقتی عرضه از سوی خودروسازان کم باشد افرادی که از قبل اقدام به خرید خودرو برای سرمایهگذاری کرده بودند به بازیگران اصلی بازار تبدیل میشوند و به دلخواه خود روی کاغذ قیمت میدهند.
وی یادآور شد: در هفتههای گذشته شاهد بودیم ایرانخودرو یک سری خودروهای کارتکسی را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار به فروش رسانید که مبنایی جدید برای قیمت خودروهای مدل ۹۹ شد.
موتمنی ادامه داد: همچنین پیشفروشهایی که در روزهای اخیر انجام شده با موعد تحویل اسفند امسال و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ است و نمیتواند بر بازار تاثیرگذار باشد.
وی بیان داشت: خودروسازان همچون سالهای گذشته در فروردین و اردیبهشت به دنبال سیاست افزایش قیمتها هستند و در این راستا از عرضه خود میکاهند.
این مقام صنفی با یادآوری کمبود تقاضا در بازار، تاکید کرد: بازار را عرضه و تقاضا متعادل و متوازن میکند، اگر خودروسازان قادر به افزایش عرضه نیستند دولت باید اجازه واردات خودرو بدهد.
وی در عین حال گفت: افرادی که خودرو برای فروش در اختیار دارند نیز به دلیل احتمال افزایش قیمتها در حال حاضر از فروش امتناع میکنند.
موتمنی اظهار داشت: اکنون سه هفته است منتظریم ببینیم موضوع قیمتگذاری خودرو در وزارت صنعت چه سرانجامی مییابد و هنوز تعیین تکلیف نشده است.
اشاره موتمنی به صحبتهای روز گذشته "محمدرضا کلامی"، سخنگوی ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت است که عنوان داشت: محاسبات و سیاستهای اعضای کمیته ویژه خودرو به جمعبندی نرسیده و به همین دلیل تصمیمگیری درباره قیمتگذاری خودرو به جلسه آینده این ستاد موکول شده است.
نظر شما